De wereld heeft onlangs geschokt gereageerd op de introductie van Apples nieuwe monitorstandaard voor de Pro Display XDR Monitor. Deze monitor, de Pro Stand, kost minstens $4.999, maar dan heeft hij nog geen standaard. Die standaard kost nog eens duizend dollar extra. Mensen vond het belachelijk. We kunnen niet ontkennen dat het veel geld is voor een monitorstandaard. Vanuit een industrial design perspectief is het echter iets minder verrassend dat er zoveel geld wordt gevraagd voor de standaard. Laten we dieper ingaan op de bedoelingen en de specificaties van de monitor…
Bedoelingen
Apples intentie met het product was het aanbieden van één van de beste monitoren (en de accessoire) op de wereld. De Pro Stand is niet ontworpen voor het middensegment, maar voor mensen en organisaties die het kunnen veroorloven. Bedrijven met voldoende financiële middelen willen al helemaal pronken met zulke producten.
Tevens werkt de chief design officer van Apple, Jonathan Ive, bij één van de meest bekende tech-bedrijven wereldwijd. Om deze positie te behalen moet je wel heel wat vaardigheden in huis hebben en die wil hij daarom ook maar al te graag laten zien. Dit is waarschijnlijk ook één van de redenen om deze monitor en standaard te ontwerpen. Daarbij is het budget beschikbaar in het bedrijf om iets knaps te ontwikkelen.
Mechanisme
In de binnenkant van de standaard zit een complex mechanisme, dat ervoor zorgt dat aanpassingen aan de positie van de monitor zo verlopen als de intentie is van de gebruiker. Het bevat veel schroefjes en tandwieltje om deze bewegingen te controleren van de twee assen. De hoogte en de hoek van het beeldscherm kunnen namelijk afgesteld worden. Om dit mechanisme te ontwikkelen waren ingewikkelde technische kennis, tests en verbeteringen nodig om uiteindelijk het perfecte product te creëren. Deze kosten dienen te worden gedekt in de kostprijs.
Als we de intenties, specificaties en het ingewikkelde mechanisme in beschouwing nemen, is de prijs voor de Pro Stand al een stuk minder belachelijk. Apple komt er ook wel redelijk mee weg, omdat het zo’n hype is en ze nou eenmaal een succesvol bedrijf zijn. Als andere industriële ontwerpbureaus of ontwerpers zo’n prijs zouden vragen voor hetzelfde product, zouden ze alsnog vreemder worden aangekeken dan Apple. En mensen blijven toch Apple-producten kopen. Waarschijnlijk draagt dit bizar dure product alleen maar bij aan hun bekendheid.